Інноваційні технології


БАНК ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Назва, суть інноваційної педагогічної технології, автор-розробник
Прогнозовані результати


МЕТОДОЛОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ

1
Гуманно-особистісна технологія
Автор - Ш. Амонашвілі, грузинський педагог, доктор психологічних наук, професор, академік РАО.
Суть технології: педагогічний процес моделюється, враховуючи психологічні особливості дітей. Урахування і розуміння тенденцій саморозвитку дитини в педагогічному процесі. Зміст атмосфери спілкування, стиль взаємин повинні допомагати дитині вчитися, пізнавати себе як людину, плекати почуття власної гідності, самоповаги
Заохочення дітей до власного пошу­ку, власного шля­ху пізнання світу. Роз­виток самостійності, готовності до доросло­го життя

2
Педагогіка С. Русової («Український дитячий садок»)
Автор - С. Русова
Суть технології: науковцем обґрунтовано умови гармонійного виховання у ДНЗ: виховання повинно бути індивідуальним, пристосованим до природи дитини; національним, відповідати соціально-культурним вимогам часу; вільним, неза­лежним від тих чи інших урядових вимог, вибудовуватися на грунті громадської організації. Принципами побудови українського ДНЗ повинні бути: гуманізм, демократизм, науковість, національний дух. їх реалізація забезпечуватиме етнізацію особистості, входження дитини у духовний світ і традиційне життя українського народу, плекання національної та загальнолюдської культури
Створення умов для гармонійного вихован­ня особистості. Плекан­ня національного духу. Ефективна взаємодія ДНЗ з родинами

3
Розвивальне навчання. Автор - Д. Ельконін
Суть технології: знання засвоюються міцніше, швидше і системно, якщо вони надаються дітям відразу великим блоком у всій системі внутрішніх і зовнішніх зв'язків. Використання узагальнень; встановлення логічних зв'язків у матеріалі, виокремлення головного і суттєвого у великих блоках матеріалу; встановлен­ня міжпредметних зв'язків, що допомагає ефективніше засвоювати матеріал. Мета в системі розвивального навчання Ельконіна - сформувати в дитини певні здібності (рефлексія, аналіз, планування) із самовдосконалення. Знання у цій системі не є самоціллю, а лише засобом
Всебічний розвиток ди­тини

4
Вальдорфська педагогіка
(«Вальдорфський дитячий садок»)
                         Автор - Р. Штайнер
Суть технології: стрижнем педагогіки є принципи індивідуального підходу, свободи у вихованні, питання розпорядку дня й ритму року. Вальдорфська шко­ла функціонує на засадах самоуправління, що характеризується відсутністю вертикальної структури влади, підпорядкування. Основним завданням ДНЗ є догляд за органами чуття дитини. Цьому сприяє обладнання й організація ро­боти дошкільного навчального закладу, який функціонує як велика сім'я. Ігри й заняття повністю чергуються, створюючи сприятливі для дитини рит­ми самостійних та організованих занять. Дитина вчиться відкривати існування власного внутрішнього світу, центром якого є сім'я - батьки й дитина





Духовний розвиток особистості дошкільника

5

Педагогіка М. Монтессорі
(«Будинок вільної дитини»)
               Автор – М. Монтессорі
Суть технології: створення предметно - просторового середовища, у якому дити­на зможе найповніше реалізувати свої природні здібності й задатки. Діяльність дитини повинна бути вільною та самостійною. Педагог використовує у роботі самонавчальні засоби - матеріали, з якими вихованець працює, наслідуючи педагога, діючи за зразком, а потім самостійно приступає до їх виконання. Індивідуалізація розвитку дошкільників реалізується через взаємодію з матеріалами, з урахуванням права вибору дітей, природних потреб та вікових особливостей


Розвиток дрібної та великої моторики руки дитини, її сенсорики, логічного мислення, пам'яті.
Виховання самостійності та організованості дитини

6
Технологія саморозвитку
Автор - М. Монтессорі
Суть технології: модель особистісно орієнтованого підходу
Розвиток самовдоско­налення в різних видах діяльності

7
Раннє читання
Автор - Овід Декролі
Суть технології: формування вмінь раннього читання на основі дидактичних ігор та вправ

Раннє читання через унаочнення

8
Навчання ранньому читанню
Автор - Ґлен Доман,
американський дитячий лікар і психолог
Суть технології: називаючи дитину «лінгвістичним генієм», Ґлен Доман пере­конаний, що її потрібно вчити читати не по буквах і складах, а відразу словами, оскільки це значно простіше і доступніше для дітей будь-якого віку, починаючи з 6-8 місяців. Це означає, що дитина може навчитися читати (про себе) раніше, ніж говорити. У результаті Доман сформулював свою головну тезу: мозок росте і розвивається лише в тому разі, якщо він працює


Раннє навчання читан­ню дає можливість кра­ще сприймати текст та передавати його зміст

9
Технологія розвивальних ігор Б. Нікітіна Автори - Борис і Олена Нікітіни
Суть технології: основне завдання виховання - максимальний розвиток твор­чих здібностей та підготовка до реального життя. Принципи методики: ніяких спеціальних уроків, а діти займаються, скільки забажають. Спортивні знаряддя входять до повсякденного життя дітей з раннього дитин­ства, стають для них природним середовищем проживання. Батьки мають бути не байдужі до того, що і як у малюків виходить, і брати найактивнішу участь у житті дитини



Розвиток творчих здібностей та підготовка до реально­го життя

ЦІЛЬОВІ ТЕХНОЛОГІЇ
1
Технологія розвитку творчої особистості
Г. Альтшуллера.
Теорія розв'язання винахідницьких завдань
Автор - Г. Альтшуллер.
Суть технології: основне завдання - навчати дитину розв'язувати пробле­ми різного рівня складності з використанням винахідницьких завдань. Основ­на ідея технології полягає у тому, щоб переводити завдання з нижчого рівня складності на вищий. Для її успішної реалізації потрібно навчити дитину вияв­ляти проблеми, з'ясовувати, чому легкі завдання розв'язувати просто, а важкі - складно. У роботі з дітьми використовують колективні ігри, ігри-заняття, під час яких діти вчаться спостерігати навколишню дійсність, виявляти суперечливі властивості предметів, явищ, шукати відповіді на поставлені запитання. Педа­гог орієнтується на вільний та самостійний вибір дитини - предмета, матеріалу, виду діяльності



Розвиток творчих здібностей дітей, їхнього образного та критичного мислення
2
           Методика швидкочитання
Автор - М. Зайцев
Суть технології: унікальна методика навчання раннього читання на основі оригінальних кубиків. Методика ґрунтується на природних здібностях дити­ни з урахуванням індивідуальних особливостей, на використанні різних видів пам'яті (слухової, зорової, мовної), на ігровій системі навчання



Розвиток мови, логічного мислення, читання дітей з трьох років
3
Технологія фізичного виховання дітей М. Єфименка
(«Театр фізичного розвитку та оздоровлення дітей»)
Автор - М. Єфименко.
Суть технології: проведення фізкультурних занять у формі ігрових дійств. Фор­ма фізичної активності дітей - горизонтальний пластичний балет («пластик- шоу»), що поєднує музичність, хореографічність, естетичність дійства. Його скорочені програми використовують як фізкультурні хвилинки, паузи, а також як розваги і свята. Ігрова взаємодія з дітьми реалізується в рамках ігрової теми як великої тематичної гри (макрогри), що триває впродовж одного чи кількох за­нять. Спільна мета та сюжетна лінія містять кілька міні-ігор, ігор-вправ




Розвиток та оздоровлен­ня дітей. Створення позитивного емоційного тла на занятті
4
Проектування здорового способу життя
Автор - М. Єфименко.
Суть технології: авторська система фізичного виховання дошкільнят. Форму­вання культурно-гігієнічних навичок. Основна ідея: «Гармонія, краса, здоров'я»
Створення умов для повноцінного фізичного розвитку, формуван­ня культури здоров'я у дітей
5
Ейдетика
Автор - І. Матюгін, професор Російської академії наук.
Суть технології: тренування уяви, образного мислення і пам'яті
Розвиток образної пам'яті дітей. Збільшення обсягу запам'ятовуння
6
Художньо-мовленнєва діяльність
Автор - Н. Гавриш
Суть технології: сучасний зміст роботи з розвитку мовлення дошкільнят, ефек­тивна технологія навчання дітей розповідати через ознайомлення з основни­ми правилами мовленнєвого етикету та використання комунікативних еталонів відповідно до конкретної ситуації


Розвиток мовлення дітей дошкільного віку
7
Технологія інтеграції
Автор - Н. Гавриш.
Суть технології: застосування вивченого у практичній діяльності
Застосування твор­чих здібностей у різних сферах життєдіяльності
8
Методика використання схем - моделей у лексико-граматичній роботі
Автор - К. Крутій
Суть технології: розвиток у дітей словесно-логічного мислення, формуван­ня в них уміння користуватися основними логічними прийомами й операціями є одним із важливих завдань у процесі навчання старших дошкільників. Пропонується така схема ознайомлення дітей із предметами:
1. первинне ознай­омлення з предметом і його назвою;
2. дослідження властивостей предметів: колір, відтінки, форма, розмір, звуки, шуми; співвідношення у просторі; маса; властивості поверхні; ритм; рух предмета; назва деталей предмета;
3. групуван­ня, узагальнення і найпростіша класифікація предметів, формування родових і видових понять, наступна класифікація - диференціація родових понять;
4. роз­виток елементів логічного мислення через складання моделей, схем, коректур­них таблиць разом із дітьми



Активізація словнико­вого запасу дітей. Фор­мування навичок по­будови звукових мо­делей слова. Розви­ток логічного мислен­ня, пізнавальної сфери дошкільника
9

Упровадження «Уроків мислення та милування» у природі за В. Сухомлинським

Суть технології: використання уроків мислення та милування у природі в роботі з дошкільнятами та їх вплив на розвиток дитини
Виховання бережного ставлення до природи, любові до Батьківщини, рідного краю, вихован­ня гуманних почуттів
10

Методика розвитку творчих здібностей на заняттях з малювання
Автор - Л. Шульга
Суть технології: діти зображають навколишнє тільки після емоційних зустрічей з ним у процесі спостереження, розгляду репродукцій картин, слухання музики, читання, розповідання.
Основне завдання організації зображувальної діяльності - виховання есте­тичних почуттів, а допоміжне - навчання технічним прийомів. Що більше органів чуття беруть участь у сприйманні навколишнього, то повнішими бу­дуть уявлення, глибшим - пізнання. Розвиток творчих здібностей дошкільників продовжується на заняттях з малювання, організованих за методикою «занурен­ня». Близькі за темою і змістом заняття об'єднують в один цикл (3-4 заняття)




Оволодіння дітьми прийомами і технікою ма­лювання через творчий пошук
11


Елементи музичного виховання Карла Орфа
Автор - Кар і Орф, німецький композитор.

Суть технології: моделювання музичної мови, використання нетрадиційних музичних інструментів
Підвищення рівня твор­чих здібностей. Здійснення особистісно орієнтованої моделі виховання. Розви­ток творчості, уяви, фантазії музичних здібностей
12
Психолого-педагогічне проектування взаємодії дорослого і дитини
Автор - Т. Піроженко
Суть технології: організація особистісно орієнтованого виховання і навчан­ня дітей дошкільного віку, в центрі якого перебуває дитина як пріоритетний суб'єкт. Реалізація кожною дитиною права на розвиток своїх природних здібностей



Активізація творчості дітей
13
Кольорові числа
Автор - X. Кьюізенер
Суть технології: через розвиток уяви, елементів образного та логічного мис­лення, розвиток сенсорних відчуттів (кольору, форми, величини) прискорюється процес оволодіння дошкільнятами числами, операціями над ними, цифрами та іншими математичними поняттями
Активізація пізна­вальних здібностей, уміння розмірковувати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки
14
Вчимося читати
Автор - Л. Шелестова
Суть технології: навчання читання з молодшого віку
Розвиток мислення, активної творчої діяльності, пізна­вальних здібностей
15
Методика використання схем-моделей для навчання дітей творчому розповіданню
Автор - О. Дяченко
Суть технології: для складання дітьми творчих розповідей використову­ють схеми-моделі різної складності. Основні етапи навчання дітей творчого розповідання: формування уявлення про предмети за видимою ознакою; уявне конструювання цілісної ситуації та включення її у нескладний сюжет; складання розповіді за планом, зазначеним у схемі-моделі; складання дітьми розповідей за власним задумом




Розвиток у дітей образ­ного мислення, уяви, фантазії
16
Методика використання схем-моделей для навчання дітей описових розповідей
Автор - Т. Ткаченко.
Суть технології: за цією методикою для роботи використовують аркуш картону 45x30 см, поділений на шість квадратів (за кількістю характерних ознак пред­мета або об'єктів чи пір року, про які потрібно розповісти). Дітей навчають зна­ходити головні, суттєві ознаки предмета, відрізняти їх від другорядних. Навчаючи старших дошкільників складання описових розповідей, використову­ють схеми-моделі. Діти вибудовують розповідь з дотриманням послідовності та параметрів, закладених у схемах: колір, форма, величина, матеріал, части­ни, дії. Використання схем під час складання описових розповідей допомагає дітям засвоїти порівняння предметів не в загальній формі - чим подібні або чим різняться предмети, а диференціювати, порівнюючи предмети за формою, вели­чиною, кольором, тощо.




Розвиток монологічного мислення, мовлення, самодостатності до­шкільників
17
Особистісно орієнтована освіта дітей 3 – 10 років
Програма «Крок за кроком»
Автори – Всеукраїнський фонд «Крок за кроком» та  Міжнародний центр для дітей (Вашингтон, США). Програма адаптована А.А.Кендюховою
Суть технології: ключовими ідеями альтернативної освітньої моделі демократичного спрямування є індивідуальний, особистісно орієнтований підхід до навчання та виховання дітей; розвиток нового типу взаємин між ДНЗ та сім’єю на основі партнерства; інтерактивна взаємодія із суб’єктами виховання; розвиток усіх психологічних процесів через створення розвивального середовища

Розвиток соціальних, емоційних навичок дітей молодшого віку. Формування цінностей, які заохочують турботливу та толерантну поведінку дітей, їхніх педагогів через проведення ранкових зустрічей
18
Програма Всеукраїнського фонду «Крок за кроком» «Особистісно орієнтоване навчання»
Автор – Н. Софій
Суть технології: створення навчального середовища, компоненти якого (розвивальний, мотиваційний, процесуальний та змістовий) у своєму взаємозв’язку повинні забезпечити реалізацію сучасних освітніх завдань, розвиток основних груп компетентностей дітей, проектування та реалізацію особистісних траєкторій навчання та розвитку кожної дитини з максимальним урахуванням її індивідуальних особливостей
Створення сприятливих умов для реалізації сутнісного потенціалу кожної дитини; створення педагогічних технологій, які забезпечують розвиток кожної дитини відповідно до навчальних можливостей, індивідуальних особливостей, нахилів, інтересів, здібностей
  
БАНК ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
 (КАРТКИ)


ТЕХНОЛОГІЯ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОЕКТУВАННЯ (П3 – ТЕХНОЛОГІЯ)

Автор.       Піроженко Т.О., доктор психологічних наук

Теоретичні засади технології
Сучасна педагогічна технологія є синтезом досягнень психолого-педагогічної науки і практики, багатовимірним процесом організованої взаємодії Педагога і Вихованця у відповідних психолого-педагогічних умовах.
Технологія П3 спрямована:
-               на створення умов повноцінного життя та життєдіяльності дитини. Її головне гасло – «У злагоді й радощах шукати добрі справи»;
-               насичена традиціями ігрової культури, створює розвивальне середовище, завдяки якому дитина пізнає довкілля, розвивається як  свідома істота;
         Основний критерій оцінки ефективності технології – рівень розвитку дітей.
         Мета проектної технології – наповнення життя дитини сенсом, формування її  взаємодії зі світом людей, природи, техніки та різними галузями знань про довкілля, формування культури поведінки в різних видах життєдіяльності.
Особливості змісту технології
Особистісно орієнтована  технологія базована на трьох основних позиціях:
1.           Прийняти кожну дитину такою, якою вона є, і полюбити її.
2.           Підтримати кожного вихованця в труднощах адаптації і розвитку.
3.           Пізнати сильні і слабкі сторони кожного вихованця, базуючись на знаннях про їх вікові та індивідуальні особливості.
       Технологія П3:
-               дає дитині змогу стати субєктом навчально-виховного процесу;
-               сприяє створенню таких психолого-педагогічних умов, за яких дитина прагне в чомусь виявити себе з кращого боку;
-               враховує інтереси і потреби дітей, їхній досвід та рівень знань, умінь і навичок у різних видах діяльності.

Джерела інформації
1.      Піроженко Т. Особистість дошкільника. Перспективи розвитку: Науково-методичний посібник. – Тернопіль: Мандрівець, 2010. – 140с.
2.      Плануємо залюбки: орієнтовні розробки тематичних циклів. Книга 1.
//Авт. – упор.: Ю.С. Манилюк., Л.І. Тищук. – Тернопіль: Мандрівець, 2007.
3.      Тищук Л. Психолого-педагогічне проектування взаємодії педагога з дітьми дошкільного віку. – Житомир, 2002. – 86с.


ТЕХНОЛОГІЯ РОЗВИТКУ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ


Теорія розв'язання винахідницьких завдань (ТРВЗ)

         Автор.       Г. Альтшуллєр, учений-дослідник.

Теоретичні  засади технології
Досягнення творчого рівня розвитку особистості є найвищим результатом технології ТРВЗ.
Ця технологія понад усе ставить принцип природовідповідності, згідно з яким педагог, навчаючи дитину, має знати і враховувати її природу.
Системний підхід у творчому розвитку дошкільника – це основний принцип ТРВЗ, яка є цілісною, самодостатньою технологією, використовуючи яку можна розвязувати проблеми будь-якої складності.


Особливості змісту технології
Систему ТРВЗ було адаптовано для роботи з дітьми в дошкільному навчальному закладі. Праці Г. Альтшуллера «Алгоритм винаходу», «Творчість як точна наука»  стали  основою так званої творчої педагогіки.
ТРВЗ (практична діалектика) допомагає вихователям та дітям побачити багатогранність оточуючого світу, його протиріччя, закономірності розвитку.
Мета технології: навчити дітей мислити системно, з розумінням процесів, що відбуваються; дати вихователям інструмент конкретного практичного впливу на формування якостей творчої особистості.
Кожен день роботи з дітьми – пошук. Педагог не повинен розкривати істину, він повинен вчити її знаходити.  Кожне заняття – проблеми, відкриття, ланцюжок питань.

Джерела інформації
1.     Барташкова І., Барташков О. Розвиток уяви та творчих здібностей у дітей 5-7 років. – Тернопіль, 1998.
2.     Крилов П. Школа творчої особистості // Дошкільне виховання. – 1992. - №;№ 7-8.
3.     Михайленко Н., Корошкова Н.  ТРВЗ у повсякденне життя // Дошкільне виховання. – 1993. - №4.
4.     Сарапулова П. Як навчити дитину висловлювати думку // Дошкільне виховання. – 2002. - №4. – С. 16-17.
5.     ТРВЗ – сучасна освітньо-виховна технологія // Дошкільне виховання. – 2000. - №8. – С. 5-7.


ТЕХНОЛОГІЯ САМОРОЗВИТКУ


Автор.       Монтессорі М., лікар, педагог,  автор методики виховання                                  маленьких дітей.

Теоретичні засади технології
Головними тезами педагогіки Монтессорі є свобода та самостійність. Одночасно з розвитком самостійності, автор ставить дитину в такі умови, в яких може вільно розвиватись дароване їй природою.
Мета монтессорівської системи – дисциплінувати для діяльності, для праці, для добра.
Провідна ідея вчення М.Монтессорі полягає в тому, що педагогові необхідно створити предметно-просторове середовище, в якому дитина могла б найповніше розкрити свій внутрішній потенціал у процесі вільної самостійної діяльності.
Основні положення педагогічної теорії М.Монтессорі:
-                           виховання має бути вільним, індивідуальним, спиратися на дані спостережень за дитиною.
З боку дорослого потрібна лише незначна допомога і непряме керівництво.

                                             Особливості  змісту  технології
Центральне місце в педагогічній технології М. Монтессорі належить дидактичному матеріалу. Головну його цінність автор вбачала у сприянні впорядкуванню досвіду дитини. Матеріали не тільки знайомлять дитину з предметами і їх ознаками (якостями), а й дають змогу їй самостійно працювати, міркувати, помилятись і виправляти помилки, зосереджувати увагу на зробленому, порівнювати.
Дидактичний матеріал опосередковано готує дитину до майбутнього учіння.

Джерела інформації
1.     Дичківська І.М. Інноваційні й педагогічні технології – Київ: Академвидав, 2004 – 352 с. – С. 85-101.
2.     Калуська Л., Отращенко М. Інновації в дошкіллі. – Тернопіль: Мандрівець, 2010 – 376 с. – С. 143-150.
3.     Метод научной педагогики Марии Монтессори (сост.: Борисова З.Н., Семерникова Р.А.). – Київ: Ділова Україна, 1993.
4.     Хименець В. Інноваційна освітня діяльность. – Тернопіль: Мандрівець. – 2009.


ВАЛЬДОРФСЬКА ПЕДАГОГІКА


Автор. Штайнер Р., німецький філософ.

Теоретичні засади  технології
Вальдорфська педагогіка є частиною широкого культурного руху – антропософії. З грецького «антропософія» - «мудрість про людину». На думку Штайнера, антропософія – процес розуміння і пізнання. Штайнер описує дитину дошкільного віку як «суцільний орган чуття». Дорослі керують і направляють її дії не з допомогою застережень і заповідей, а своїми власними вчинками. Ключові слова в педагогіці дошкільного віку – наслідування і приклад.
Протягом усього життя Штейнер розвивав і перевіряв ідею про існування надчутливої дійсності, яку можна вивчити за допомогою органів чуття. Шлях пізнання, на який став Штейнер і до якого спрямував інших, він назвав антропософією.
Оволодіння антропософськими засадами пізнання зумовлює осмислений взаємозв'язок трьох людських душевних здатностей: мислення, почування й волі. Основоположне уявлення про сутність людини, за Штейнером, полягає в єдності між названими психічними здатностями і фізіологічними органічними процесами: нервово-сенсорними, ритмічними та процесами обміну речовин. Підхід до людини як до єдиного цілого є головним педагогічним принципом.

Особливості змісту технології
Дитину формує все те, що її оточує, - світ предметів і світ думок, почуттів, вчинків дорослих.
 Вальфдорський дитячий садок – невелике затишне приміщення, стіни якого пофарбовані в м’які приємні кольори, все повинно випромінювати «тепло».
Основний принцип: використання природних форм, матеріалів, барвників. Вальдорфська педагогіка прагне створити навколо дитини таке середовище, в якому б природно розвивались позитивні людські якості.

Джерела інформації
1.     Абашкіна Н.В. Організація навчально-виховного процесу у вальфдорських школах. Зб. «Педагогіка», 1992, № 31.
2.     Національна освіта незалежної України ХХІ століття: тенденції, проблеми. //Дайджест «Школа-парк», 2002. - №1. С.6-11.


РАННЄ НАВЧАННЯ ЧИТАННЮ ЗА М. ЗАЙЦЕВИМ


Автор.       М.Зайцев, педагог-новатор


Теоретичні засади  технології
Концептуальні положення технології навчання дітей грамоти побудовані на засадах природодоцільного розвитку дитини в діяльності.
Комплекс оригінальних методичних прийомів технології М.Зайцева базується на теоретичних узагальненнях видатних російських вчених фізіологів щодо психологічних особливостей розвитку дитини. Зокрема, на ідеї поділу (подрібнення) сенсорного потоку інформації на своєрідні «кванти інформації», операції, які супроводжуються ритмічними рухами з періодичними моторно-емоційними акцентами.
Саме цей принцип покладений М.Зайцевим в основу навчальних посібників.

Особливості змісту технології
Технологія раннього навчання спрямована на опанування грамоти дитиною.
Розвивального ефекту технологія навчання ранньому читанню досягає: завдяки складовому, а не фонемному принципу навчання; поєднанню навчання зі співами; використанню всіх видів пам’яті; максимальному використанню наочності.
Навчання грамоти за технологією М.Зайцева пропонує оригінальний шлях до читання через письмо (від письма кубиками – до читання).
Цьому сприяє гра-посібник «Кубики Зайцева», за яким відбувається навчання читанню в три етапи. Технологія засвідчила свою високу результативність, а також можливість використання як в дошкільних закладах, так і   вдома.

Джерела інформації
1.           Булдович М.       Читати граючись. Кубики М.Зайцева. – Київ: Шкільний світ, 2010.
2.           Дичківська І.М.  Інноваційні педагогічні технології: - Київ: Академвидав – 2004. – 352 с. – С. 191-194.
3.           Інноваційна практика в роботі вихователя ДНЗ. – Київ: Шкільний світ – 2010 – 126с. – С. 82-85.
4.           Калуська Л., Отрощенко М. Інновація в дошкіллі. – Тернопіль: Манрівець – 2010. – 376с. – С. 111-115.


 СИСТЕМА ЕЛЕМЕНТАРНОГО МУЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ


Автор.     Карл Орф, композитор, педагог

         Теоретичні засади технології
         Ідея творчого виховання за К.Орфом – різномислення, з якого в співпраці дорослого та дитини народжується музика.
         Елементарна музика -  це гра звуками дитячих інструментів, людського тіла, шумами предметного середовища. Різноманітність звуків, тембрів і фарб сприймається дітьми як оточуючий «звуковий космос», який творить музику. 
         Система музичного виховання К.Орфа побудована на двох складових:
-               елементарне музикування, в якому провідну роль відіграє ритм і музично-ритмічне виховання;
-               музично-театралізована гра, в якій гармонійно поєднані спів, мовлення, жест, танець, гра на музичних інструментах.


Особливості змісту технології
В елементарному музикуванні діти використовують саморобні музичні інструменти, створені батьками, педагогами, дітьми власноруч з покидькового та природного матеріалу. Це квасолеві брязкальця, горіхові ланцюжки, ложки-намиста, арфи з олівців, кубики-кастаньєти, ґудзикові браслети, металеві арфи тощо.
Особливе місце в технології Карла Орфа приділяється музикуванню з акомпанементом «звукових жестів». Це гра звуками власного тіла: оплески, притупування, щиглики, ляскання. Спів і танці з супроводом «звукових жестів» дозволяють організувати елементарне музикування в будь-яких умовах, при відсутності інших інструментів. Діти співають і водночас пританцьовують, чергуючи мову та спів, що є природнім. 


Джерела інформації
1.           Кулакова Г. Впроваджуємо методику Карла Орфа // Педагогічний вісник – 2005. -  №3. – С. 30-31.
2.           Інноваційна практика в роботі вихователя ДНЗ. – Київ: Шкільний світ. – 2010.
3.           Савельєва Л. Музично збагачене повсякдення малят // Дитячий садок – 2007 - №1 – С. 3-5.



Немає коментарів:

Дописати коментар